Beelddenken

Wist u dat 5% van de mensen een beelddenker is en informatie op een andere manier verwerkt dan de overige 95% van de mensen, die taaldenker is?


Helaas worden kinderen die beelddenker zijn vaak nog niet (h)erkend in het onderwijs als beelddenker.
Leerkrachten klagen erover dat het kind bijvoorbeeld: snel afgeleid is, chaotisch is, moeite met automatiseren heeft, onsamenhangend vertelt, wisselende prestaties levert of een juist antwoord geeft zonder uit te kunnen leggen hoe ze aan dat antwoord komen.


Deze kinderen denken in beelden, terwijl de leerkracht in woorden onderwijst.


De leerkracht geeft aan dat het kind leerproblemen heeft, maar weet niet dat deze worden veroorzaakt doordat beelddenkers vanuit een totaalbeeld denken, op zoek gaan naar verbanden en informatie onthouden door de ervaring, het gevoel en de beleving die zij hierbij hebben. Een compleet andere manier van leren dus!


Uit Je Schulp kijkt mee met deze leerproblemen en kan ouders en leerkrachten helpen de leerstof op een andere manier aan te bieden, die beter aansluit bij het kind.
Op deze manier kan een leerachterstand worden voorkomen of kan deze in een korte tijd weer worden ingehaald.


schildpad
  © 2018 Mirelle Evertsen Integratief Kindertherapeut